Per què Harvard va eliminar als lactis de la seva llista de “aliments sans”?

Apple i la Quiropràctica
10 setembre, 2017
Subluxacions vertebrals: font de marejos i vertígens
10 setembre, 2017

milk splash on blue background

Les persones adultes NO NECESSITEN CONSUMIR LLET; NO HI HA EVIDÈNCIA QUE MILLORI LA SALUT DELS OSSOS I, A MÉS, LA MAJORIA DE LA GENT EN EL MÓN ÉS INTOLERANT a la lactosa

Els governs, amb ajuda dels científics, dissenyen piràmides d’aliments recomanables i difonen aquesta informació com una guia per a la dieta de la població. En molts casos, aquestes recomanacions són obsoletes, basades en creences o en estudis que no han aconseguit mantenir-se amb el pas del temps; així mateix, moltes d’aquestes recomanacions científiques estan compromeses per conflictes d’interessos, ja sigui pel lobby de companyies d’aliments o per la participació de científics amb vincles a companyies privades que promouen certs aliments i farmacèutiques que es beneficien de cert tipus d’alimentació.

Als Estats Units, la piràmide alimentària oficial recomana tres gots de llet diaris. Seguir aquesta recomanació al peu de la lletra, però, podrien tenir conseqüències deletèries per a la salut. La piràmide alimentària oficial basa la seva recomanació en la idea que la llet és una important font de calci, potassi i vitamina D; això principalment per suposadament mantenir els ossos sans. No obstant això, un estudi científic amb seguiment de diversos anys realitzat per investigadors de la Universitat de Harvard mostra que no hi ha relació entre el consum de llet i un menor risc de fractures d’ossos.

Segons el Dr. David L. Katz, de la Universitat de Yale, “hi ha clara evidència que el consum de lactis no és essencial per a un ésser humà adult. Poblacions que prenen majorment aigua, mengen plantes, s’exerciten i reben llum solar -una combinació en ràpid declivi- tendeixen a tenir ossos i cors més forts, menys càncers, infarts i diabetis “. Malgrat el que ens ha fet creure el màrqueting, poblacions amb menys consum de llet que als Estats Units (però major exposició al Sol) tenen menys índex d’osteoporosi. Així que pel que sembla l’important és rebre una mica de vitamina D del Sol i no de la llet, la qual és millor absorbida. Així mateix, hi ha millors fonts de calci (com la truita) i de potassi (com certes fruites) que la llet.

Walter Willett, nutriólogo del departament de Salut Pública de Harvard, assenyala categòricament que els nostres hàbits de consum de llet són un risc per a la salut. “Hi ha molta informació que apunta que hi ha una correlació entre el càncer de pròstata i l’alt consum de llet. I tenim evidència mixta que apunta que prendre tres gots de llet al dia està associat amb el càncer en els ovaris “. Willett afegeix també que no hi ha evidència que sostingui que el consum de llet ajudi a millorar la salut dels ossos. Per això, des de fa un parell d’anys, Harvard va eliminar als lactis de la configuració de la seva piràmide d’aliments sans.

Un dels problemes que té el consum massiu de llet té a veure amb que la llet conté lactosa. Per pair aquest disacàrid es deu descompondre en parts més petites, la qual cosa requereix de l’enzim lactasa. Tots els mamífers fem lactasa en la infància però, en la majoria dels casos, després deixem de produir-la. Per a algunes poblacions humanes poder digerir lactosa va evolucionar com un avantatge adaptatiu, el que fa que algunes ètnies tinguin en major mesura està habilitat. No obstant això, la majoria de les poblacions té certa intolerància a la lactosa.

Algunes persones fins i tot fan una lectura racista entorn del màrqueting cultural de la llet: una beguda blanca per la raça blanca. A Estats Units xifres mostren que més de 90% dels asiàtic-americans, el 74% dels nativoamericanos, 70% dels afroamericans i 53% dels mèxic-americans són intolerants a la lactosa, mentre que només el 15% de les persones caucàsiques ho són. Persones que tenen un intestí permeable (leaky gut) poden patir d’acidesa, ardor, gasos, inflazón, diarrea i altres reaccions (algunes de les quals reaccionen en conjunt amb el gluten) quan prenen llet (cosa que, en un cercle viciós, contribueix al seu torn a tenir un intestí permeable).

En realitat, els beneficis associats als lactis tenen a veure amb un arquetip que podem anomenar oral-maternal (la llet ens remet com a memòria corporal a la infància ia la mare) i als bacteris que contenen quan han estat fermentats -no quan estan pasteuritzats , cosa que a més impedeix que la mateixa llet contingui l’enzim lactasa i ajudi a digerir-la. No obstant això, els bacteris bacil que conté la llet (especialment el iogurt), que contribueixen a la salut del microbioma humà, poden ser obtingudes d’altres aliments fermentats o consumint probiòtics. Com solen dir: la llet de vaca és l’aliment perfecte, però només si ets un vedell.

Català